De nieuwe werkelijkheid IV Samenwerking
Datum :
12 augustus 2013Steeds vaker voer ik gesprekken met babyboomers die niet inzien dat de business, zoals die tot 2008 gevoerd werd, niet meer bestaat.
De babyboomers gaan er vanuit dat het herstel in deze crisis vanzelf komt. Ik probeer hen te laten inzien dat er geen herstel gaat plaatsvinden op de manier zoals zij denken.
Mede door de financiële crisis heeft internet een steeds belangrijker rol gekregen. Prijzen van producten zijn voor iedereen inzichtelijk geworden. De distributie van producten is veranderd. Als een ondernemer zich niet weet te onderscheiden wordt door de leverancier rechtstreeks aan de klant geleverd. Social media zijn een integraal onderdeel van het bedrijfsleven geworden.
Iets minder bekend is dat levenscycli van producten korter zijn geworden.
De “time to market” van producten dient zo kort mogelijk te worden gehouden. Ondernemers kiezen er steeds meer voor om samenwerkingen aan te gaan waarmee het voorlooptraject – voordat een product op de markt wordt gebracht – korter wordt, zodat producten sneller op de markt worden gebracht.
Steeds vaker kiest men op een of andere wijze voor een samenwerking. Voor veel babyboomers is dit “een brug te ver”. Zij hebben soms decennia lang ervaring en staan niet open voor samenwerking. Ze realiseren zich niet dat ze hiermee een belangrijke kans missen om in de markt te blijven en uiteindelijk hun bedrijf verkoop klaar te maken.
Voordelen van samenwerking zijn:
♦ Er zijn meestal geen financiële middelen nodig
♦ De groeisnelheid van de activiteit kan zeer hoog worden
Tevens gepubliceerd op de website van L1 tip nr. 13
Gerelateerde artikelen
De MKB-herfinancieringsmarkt is een dynamisch gebied waarin bedrijven op zoek…
“Coronaschulden”, een goed artikel van mijn collega RV’er Pieter Christiaan…