Deprecated: Optional parameter $depth declared before required parameter $output is implicitly treated as a required parameter in /home/mkbedrijfswaarde/public_html/wp-content/themes/riga/include/custom/menu-walker.php on line 40

Deprecated: Optional parameter $meta_key declared before required parameter $meta_value is implicitly treated as a required parameter in /home/mkbedrijfswaarde/public_html/wp-content/plugins/riga-plugins/cs-framework/functions/fallback.php on line 31
Disruptieve businessmodellen - MKBedrijfswaarde

Disruptieve businessmodellen

Datum :
8 februari 2018

“Disruptieve businessmodellen vragen om een andere manier van waarderen”

Nee, dat geloof ik niet. Disruptieve businessmodellen zijn ook niet nieuw. We hebben de Eerste en de Tweede Industriële Revolutie gehad. In een nog verder verleden schakelden we over van zelfvoorzienend naar specialisatie. Dat waren ook disrupties. Eigenlijk kun je beter spreken van verandering; een ontwikkeling waardoor de bedrijfskolommen anders ingericht gaan worden. Bij de waardering van een bedrijf kijk je altijd naar de unique selling points en sustainable competitive advantage. Dus: hoe duurzaam is dat businessmodel en waarom koopt iemand een product of dienst? Het kan zijn dat die producten en diensten minder aantrekkelijk worden. Dat is een fact of life. Kijk naar Spotify en de platenmaatschappijen. De machtspositie van platenmaatschappijen in de keten is aanzienlijk minder geworden, omdat ze te weinig waarde toevoegden.

De traditionele manier van waarderen leunt erg op analyses van het verleden

Dan ga je er dus vanuit dat er niet zoveel verandert. Maar ook bij traditionele bedrijven moet je goed vooruitkijken. Wel is de levenscyclus van bedrijven en producten een stuk korter geworden. In de online wereld veranderen zaken razendsnel, technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller en zijn soms moeilijk bij te benen. De mechanisatie van het productieproces is voor veel mensen een stuk minder abstract dan een online verdienmodel waarbij je met een x-aantal clicks op een YouTubekanaal een x-aantal euro kunt verdienen. Het is dus ook een kwestie van met je tijd meegaan. Gelukkig heb ik drie jonge kinderen bij wie ik te rade kan gaan over bijvoorbeeld online communities als ik een waardering doe voor een ICT-bedrijf.

Als je de markt en de bijpassende businessmodellen begrijpt, kun je ook een waardering maken.

 

Chris Denneboom, partner en gerechtelijk deskundige bij ValuePro

 

Bron: Van Waarde december 2017

Gerelateerde artikelen

MKB-herfinancieringsmarkt
MKB-herfinancieringsmarkt

De MKB-herfinancieringsmarkt is een dynamisch gebied waarin bedrijven op zoek…

0 comments
Coronaschulden
WHOA: Coronaschulden … hoe nu verder….?

“Coronaschulden”, een goed artikel van mijn collega RV’er Pieter Christiaan…

0 comments
WordPress Lightbox Plugin