Retailers de disruptie is versneld.
Datum :
18 maart 2021De Retailers sector onderging een enorme transformatie lang voordat COVID-19 een alomtegenwoordige bedreiging werd.
De recente crisis heeft een duidelijke lijn getrokken onder elke besluiteloosheid: de keuzes die retailers de komende maanden maken, zullen hun succes in de komende 5 jaar of meer beïnvloeden.
Die retailers die in staat zijn om snel nieuwe trends op het gebied van consumenten en werknemers te omarmen, zullen vrijwel zeker een concurrentievoordeel hebben in dit tijdperk van versnelde verstoring. De huidige verstoring heeft de bestaande trends alleen maar versneld. Inderdaad, de pre-pandemie verschuiving kan gemakkelijk worden geïllustreerd in slechts een paar statistieken.
De detailhandelsverkopen in e-commerce zullen tussen 2010 en 2024 naar verwachting met bijna 17 procent stijgen. Het op een na snelst groeiende kanaal (Discounters) zal in die tijd slechts 3,4 procent groei realiseren. Bedenk dan dat vóór de pandemie bijna 16 procent van de omzet al door niet-winkeldetailhandel stroomde. De verschuiving naar online en digitale kanalen was al in volle gang maar de pandemie duwde de verstoring in hyperdrive. In sommige markten kregen consumenten in wezen de opdracht om zich tijdens lockdowns te beperken tot online winkelen. Daardoor werd instore retailing in een time-out geplaatst. Sommige bedrijfsmodellen gedijen, terwijl andere bijna verstikt waren in een voortijdige ondergang.
Bron: Vertaling uit het Engels van de introductie van het Rapport future of retail van KPMG
Gerelateerde artikelen
De MKB-herfinancieringsmarkt is een dynamisch gebied waarin bedrijven op zoek…
“Coronaschulden”, een goed artikel van mijn collega RV’er Pieter Christiaan…