Deprecated: Optional parameter $depth declared before required parameter $output is implicitly treated as a required parameter in /home/mkbedrijfswaarde/public_html/wp-content/themes/riga/include/custom/menu-walker.php on line 40

Deprecated: Optional parameter $meta_key declared before required parameter $meta_value is implicitly treated as a required parameter in /home/mkbedrijfswaarde/public_html/wp-content/plugins/riga-plugins/cs-framework/functions/fallback.php on line 31
Hoe waardeer je een profvoetballer? - MKBedrijfswaarde

Hoe waardeer je een profvoetballer?

Datum :
6 juli 2018

Voorafgaand aan een voetbalseizoen wisselen tal van profvoetballers van club. Daar zijn soms astronomische bedragen mee gemoeid. Zo kostte de transfer van Neymar van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain in augustus 2017 de club uit Parijs maar liefst 220 miljoen. Vertegenwoordigt de Braziliaanse linksbuiten in economische zin daadwerkelijk deze waarde voor zijn club? Register Valuator Frank van der Noll belicht enkele aspecten voor de waardebepaling van een profvoetballer.

De leeftijd bij de waardebepaling van een profvoetballer

In de eerste plaats is leeftijd is een bepalende factor bij de waardering van voet­ballers. Een jonge speler heeft normaal gesproken een relatief lange carrière voor zich en zal zich in sportief opzicht verder ontwikkelen. De club kan in de toekomst dus nog een mooie transferopbrengst verwachten. Gedurende de contractperiode kan de club daarnaast flinke inkomsten genereren uit merchan­dising en sponsoring. Jonge spelers hebben doorgaans een wat positiever imago dan hun oudere collega’s en zijn daardoor inte­ressanter voor marketingdoeleinden.

De contractduur

Clubs die een speler willen overnemen die een doorlopend contract heeft, betalen een afkoopsom. De hoogte van die af­koopsom hangt samen met de bedragen die de club heeft ge­ïnvesteerd bij het aantrekken en ontwikkelen van de speler in sportief en commercieel opzicht. Denk aan de initiële transfer­som, betalingen aan spelersmakelaars en de inspanningen op het gebied van merchandising en sponsoring. Clubs investeren meer in een speler die een contract met een lange looptijd heeft getekend. Om die uitgaven te compenseren zal de club die de speler overneemt een hogere afkoopsom moeten betalen. De economische waarde van de speler moet deze hoge afkoop­som kunnen rechtvaardigen. Het nieuwe contract zal dus een nog langere looptijd en nog hogere afkoopsom bevatten dan het oude contract.

De timing bij de waardebepaling van een profvoetballer

Ook het moment van een transfer is bepalend voor de econo­mische waarde van de speler. Kort voor de transferdeadline (dit is de einddatum waarop een speler van club mag veranderen), liggen de prijzen van gewilde spelers in de regel hoger. Bij een transfer op het laatste moment zal het immers niet eenvoudig zijn om de speler nog te vervangen, en een club die niet aan de Champions League kan deelnemen zal minimaal de start­premie van € 12 miljoen mislopen. De inbreng van een speler in de Champions League kan de club in de voorronde meteen € 500.000,- per punt opleveren en € 1,5 miljoen per gewonnen wedstrijd.

Een topspeler die kort voor het sluiten van de trans­ferperiode wordt overgenomen, en bijdraagt aan de teampres­tatie in een toernooi, genereert dus direct rendement. Zijn eco­nomische waarde is op dat moment dus zeer hoog, omdat de investering snel tot positieve kasstromen leidt voor de club.

De competitie

Daarnaast speelt de populariteit van de voetbalcompetitie een niet te onderschatten rol. Tv-zenders tellen enorme bedragen neer voor het recht om de wedstrijden in de populairste com­petities uit te zenden. Spelers die in de grote competities uit­komen zijn dan ook meer waard dan spelers die niet op dat podium actief zijn.

Kartelvorming

Het vermogen om topspelers aan te trekken en te betalen vormt de belangrijkste value driver voor clubs. Het zijn immers de spe­lers die deelname aan de competitie in sportief en financieel op­zicht mogelijk maken. De keerzijde is dat de grote competities in feite een kartel zijn gaan vormen dat niet meer doorbroken kan worden. Spelers van naam zullen daar willen blijven spelen, van­wege de aantrekkelijke combinatie van financiële en sportieve mogelijkheden. Clubs die de economische waarde van een spe­ler optimaal willen ontwikkelen zullen kortom minimaal moeten deelnemen aan Europees voetbal. Daarnaast zullen ze de spor­tieve begeleiding en coaching van de spelers moeten koppelen aan een doordacht sponsor- en marketingbeleid.

Blijft de vraag of Neymar voor Paris Saint-Germain daadwerke­lijk € 220 miljoen aan economische waarde vertegenwoordigt. Onmogelijk is dat zeker niet. De interesse in voetbal is bij allerlei marktpartijen onverminderd groot. Datzelfde geldt echter voor het aantal miskopen…

 

Bron: Van Waarde juni 2018

 

Gerelateerde artikelen

MKB-herfinancieringsmarkt
MKB-herfinancieringsmarkt

De MKB-herfinancieringsmarkt is een dynamisch gebied waarin bedrijven op zoek…

0 comments
Coronaschulden
WHOA: Coronaschulden … hoe nu verder….?

“Coronaschulden”, een goed artikel van mijn collega RV’er Pieter Christiaan…

0 comments
WordPress Lightbox Plugin